8 augusti - gästinlägg från Helen

Hej allihop,

Sorry, fick höra att det blir sura miner när vi inte skriver varje dag. :-) Emelie är så trött på kvällarna så hon orkar inte skriva. Vi kan nog inte räkna med att få inlägg varje kväll när jag åkt hem, förhoppningsvis kanske någon gång i veckan....
Nu är klockan 21.30 och Emelie sover nästan. Men sen vaknar vi vid 8 också - nästan varje dag!

Idag var vi och träffade den blivande "landlorden" Kathy McGuire. Hon påminner om Diane Keaton som jag egentligen inte tycker så mycket om men Kathy verkade väldigt trevlig. Huset som vi tittade på är ett "jättegammalt" hus som hon sa - från 1957 - men hon har målat och fixat lite. Hon bor inte själv där utan hyr ut hela huset til flera personer. För närvarande bodde det tre personer där, varav två skulle flytta därifrån. Ett rum var ganska litet, ca 10 kvm men med en stor garderob. Man delade toalett /dusch med två andra. Det andra rummet var större, ca 15-20kvm med egen toa/dusch och även här en stor garderob. Det var också egen ingång från gemensam uteplats i skugga (vilket inte är så vanligt här - på hotellet saknar vi uteplats i skuggan). Sedan delar man på kök och vardagsrum. Man får varsitt skåp i köket och varsin hylla i kylen. Det var ljust och hyfsat fräscht. Nackdelen var att det inte fanns några möbler i rummet man skulle hyra. De måste man skaffa själv.
De billigare rummet kostar ca 6000:-/månad och det dyrare 6.800:-. Emelie har anmält intresse för båda rummen, men helst det större med egen ingång. Det var vi och tre andra som var där och tittade. Detta ligger i ett bra område, nära skolan och stan, med buss "two blocks from the house".  När vi åkte därifrån så hoppades verkligen Emelie att hon skulle få ett av rummen. När vi kom hem lite senare kollade hon mailen och hade faktiskt fått ett svar från Kathy där hon skrivit att hon hade fastnat för Emelie (den vackra ljushåriga (!!) och blåögda tjejen) och ville verkligen ha henne som hyresgäst och att hon kunde räkna med att få ett av rummen. Kathy hör av sig imorgon igen efter det att de andra sett rummen så får vi veta vilket rum det blir.... På måndag ska vi skriva avtal -det känns jätteskönt!!  Tillträde blir inte förrän den sista augusti men Kathy sa att Emelie kan få bo hemma hos henne under tiden, ifall hon inte hittar något annat. En väldigt trevlig och tillmötesgående hyresvärd vill jag säga. Emelies (f.d) värdfamilj har ännu inte hört av sig - inte riktigt lika tillmötesgående.....

Igår var ju Emelie i skolan och fick reda på vilka grupper hon hamnar i gällande matte och engelska. På något sätt så strulade det till sig för man måste själv boka sig till de olika kurserna. Emelie kunde inte boka sig till några kurser för hon hade status "On hold". Detta betyder att skolan inte har hunnit registrera allt för henne. När hon igår eftermiddag blev "Released" så var mattekurserna fulla så det gick inte att boka in sig. Den ena engelskakursen kunde hon boka upp sig på men inte den andra - den var också full. Men efter några timmar så fanns det en ny kurs som hon hann boka upp sig på. Men någon Grafisk design blir det inte den här terminen. För att gå Grafisk design måste man gå minst "English 100" och Emelie hamnade i "English 70" och "English 80". Man måste läsa 12 Units per termin och då har det blivit följande ämnen denna termin:
English 70
English 80
Computer something... (grundläggande IT tror jag det var)
Fotboll (soccer).
Om hon fixar engelskan denna termin kan hon läsa Grafisk design nästa (om hon kommer upp till English 100) .
(Och jag som trodde hon kommit in på Grafisk Design-linjen... Gud, vad lite man fattar hur det fungerar här borta...)

Men jag måste säga, alla är väldigt trevliga, både i butiker, restauranger och i trafiken. Jag har lärt mig att heldragna linjer inte verkar betyda samma sak som hemma, man kan svänga till höger även om det är rött och väldigt många korsningar har STOP-skyltar från alla håll (Känns nästan som man är i Tyresö :-)) Många gator är "One Way" och många inte - det gäller bara att hålla koll på vilka som är det (missade det en gång men det gick bra ändå). Det är mycket "Dips" (nergupp som gör att man inte kan köra fort över korsningar)
Vårt centrallås fungerar bara inifrån bilen (inte när man låser med nyckeln). En gång trodde jag vi låst in nyckeln men som tur var var det bara minnet som var väligt kort - jag glömde att jag lagt ner nyckeln i väskan. Så nu kör vi med en ritual: när jag gått ur bilen, visar jag nyckeln för Emelie och hon låser inifrån innan hon stänger igen. Det fungerar jättebra. Good teamwork!!

Imorse när vi pratade med Patrik och Nella kom vi också på att jag bokat både hotell och bil en dag för länge...Vilken tur att vi började prata om det för annars hade jag missat planet hem. Trodde jag skulle åka den 12:e på natten till den 13:e men det stod ju på biljetten 00.50 den 12:e och det är ju natten mellan den 11:e och 12:e.

Imorgon ska vi lägga oss vid stranden för första gången. Det negativa med stranden är att det finns inte en gnutta skugga där. Och då orkar man inte ligga för länge. Det bränner på mina axlar och mitt bröst!! Kände på vattnet igår när jag tog min "walking ride" längs strandpromenaden, det var rätt kallt. Men man måste ju doppa sig innan man åker härifrån. Lite läskigt är det också att man badar bara några 100 meter från delfiner och sjölejonen (eller om det är sälar - de säger Sealions men det ser ut som våra sälar tycker jag).
Gå fram och tillbaka på strandpromenaden tog förresten ca 75 minuter. Visserligen var det mycket att titta på också, det skulle vara en parad på dagen (Viva la fiesta) så det var hästar, hästar och åter hästar i stan. Och en massa mexikanska tjejer (och killar) med fina kläder (ni vet som sådana där prydnadsdockor som man (iallafall jag) sparade på när man var liten). Folk satt i långa rader på trottoarerna och tittade på paraden. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig. Men egen kamera har minnet fullt och jag glömde installera programvara på Emelies dator innan vi åkte så jag kan inte ladda ner några bilder - Gud så klumpigt gjort!! Så mina bilder får ner se när jag kommer hem.

Nu är det dags för mig att natta också!
Många kramar från Emelie (som sover sedan länge) och Helen.

Farmor: vad bra att det känns bättre i lederna nu. Hoppas ni har det fint och att du inte jobbat för mycket med husbilen. Hörde att du fixat gardinerna - det ska bli spännande att se hur det blev. Troligen jättebra!!

Pappa: hoppas du är bättre i ryggen och i foten. Du får vila upp dig lite nu så du orkar ut och åka husbil sen :-)

Mormor: japp, vi har sett ditt inlägg, du har gjort helt rätt :-)



Kommentarer
Postat av: Tigge

Man kan kopa en liten dosa for att fora bilder mellan kamera och dator om man glomt sina ordinarie mojanger for detta. Kostar typ 20-30 dollar pa RadioShack (minns tyvarr inte vad de heter men forklara i butiken sa hjalper de sakert till). Min funkar perfekt.



Fin blogg ocksa, hittade lanken pa facebook. Ar det nagon undran om hur det funkar har i landet sa hjalper jag garna med det jag kan, samma om det sa smaningom behovs tips pa vart det kan vara vart att resa pa skolloven. Jag har varit i 40 stater ungefar. Samt har ett stort natverk av folk i alla mojliga stater som sakerligen kan hjalpa till och besvara fragor.



/Tigge (Emmies gamla fotbollstranare som bor i USA)

2009-08-10 @ 06:48:00
Postat av: Mamo

Hej på er!

Skönt att det löst sig med boende, och att det finns trevliga "värdar" också. Hoppas ni får mysiga dagar tillsammans resten av tiden du är kvar Helen.

Må så gott och många kramar!

2009-08-10 @ 09:47:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0